Thursday, 4 October 2012

kerana awak


Assalammulaikum kawan kat blog
Dah lame kan sy x update..
Arinie sy byk bndew nk cter kat snie
Sy sedih sgt
Xmampu nk simpan sowg diri
Sy perlu sesorang teman sy mdgr cter sedih sy nie
Bukan sy byk gelak ketawa bersama mereka
Tapiiii
Sy xthu ape sy wat btol or x
Btol ke ape dy ckp untk sy
Kew sy cpt terase owgnyer
Awak sbgai kwn sy
Sy ucpkan terima kasih sbb kawan sy
Wlaupown kdg2 ape awak ckp lakukan sy thu n sy pham
Sy anggp sy yg wat slh smpai awak berkata mcm 2
Setitis airmata nges sbb awak
Sbb sy syg awak sbgai teman sy
Sy xmtk awak memahami sy tpi jgn wat sy mcm nie
Ape silap sy kat awak?smapi awk nk sy mc nie?
Sy terluka ngn ape awak wat…
Sy maapkan awak kawan…

~ tErImA kAsIh kErAnA sUDi membAcA bLog sAyEr ! fOlloW lAh sAyEr ! ~

Tuesday, 28 August 2012

Ungkapan cinta

Cinta yang tidak berbalas itu bagaikan layang-layang putus talinya.
Soal cinta adalah soal hati. Ia juga soal jodoh. Manusia hanya merancang tapi Tuhan yang menentukan jodoh kita.

Soal hati tiada undang-undang. Apatah lagi paksaan.
Sejauh dan sedalam mana pun cinta kita terhadap orang, kalau ia tidak berbalas, sukar untuk mengakhirinya dengan perkahwinan.

Cinta tidak selalu bersama jodoh tetapi jodoh selalu bersama cinta.

Kahwini orang yang lebih mencintai diri kita daripada kita mencintai diri orang lain. Itu lebih baik daripada mengahwini orang yang kita cintai tapi tidak menyintai diri kita kerana adalah lebih mudah mengubah pendirian kita sendiri daripada mengubah pendirian orang lain.

Melupakan seseorang yang disayangi amat sukar.

Cinta akan hidup bersama dengan waktu, apabila waktu itu mati, maka matilah cinta itu.
Cinta sejati ialah apabila kita masih mampu tersenyum, sambil mendoakan kebahagiaan untuknya walaupun jika terpaksa melepaskannya pergi.

Jika kita mencintai seseorang, kita akan sentiasa mendoakannya walaupun dia tidak berada di sisi kita.

~ tErImA kAsIh kErAnA sUDi membAcA bLog sAyEr ! fOlloW lAh sAyEr ! ~

Monday, 27 August 2012

story ryer meyh laa

Assalammulaikum kawan2..
Dah lamew sgt sayer x update blog nie
Sory laa xdew masew byk sgt keje
Mcm perdana menteri lak
Hehe
Sayer adew nk cter..
Sblom uh slmt hari rye..hehe
Lupe lak..adoyai !!
Sayer adew bndew nk cter nie..
Nk dgr x..
Meyh lah snie..
Aritu an sblom nk ryer sayer adew bg kad rayer kat my ex..
Kad uh kawan sayer yg wat tapi adew letak pic sayer jugak..
Kad uh sayer adew tag kat fb dyer jugak..
Kowg nk thu x..ape jdik slepas tu?..
Dyer blas wish ryer or sbliknyer???
Bukan dyer blas pown dyer remove kad rayer sayer uh..
Sedih sayer..benggang larh jugak
Tapi xpew..
Niat sayer baek rayer kali nie..
Sayer adew wish personal kat mesej fb dyer..
Niat sayer bg mesej uh nk kteowg boleh jdik kawan biasew
Xpown sekurag2nyer boleh bertegur sapa…mmg pada mula sayer sgt marah
Tapi ati sayer bukan nk simpan dendam lamew2..
Bila sayer pk blek
Sayer harus mtk maap kat dyer, n maapkan dyer
Supaya ati sayer tenang n xpk bndew2 yg lepas ag..
Tah la mybe dyer xskew kowt..
Sayer pown xthu laa..
Sayer arap dyer dapat maapkan sayer
Sayer doakan dyer berjye dalam idupnyer ngn owg dyer saying
Sayer arap perempuan leh jge dyer ag bgus dari sayer..
Sayer thu dyer cm ner walaupown kami kenal hanya sethun lbih..
N sayer berterima kasih kat dyer sbb dyer penah syg n jge sayer walaupown sayer degil..
Sayer xpenah lupa akan diri dyer..
Dyer cinta pertama sayer tapi bukan cinta sehidup semati sayer..
Tpi lau kami adew jdoh..sayer msih tunggu dyer kalau sayer xdew owg laen..
aminnn..





~ tErImA kAsIh kErAnA sUDi membAcA bLog sAyEr ! fOlloW lAh sAyEr ! ~

Thursday, 2 August 2012

info : Ketahui 7 Sikap Wanita Dengan Melihat Cara Berjala

1. Kelihatan Seperti Tidak Memijak Tanah

Golongan wanita yang jalannya berginjat, wanita ini kononnya bersifat tidak jujur, mulutnya laser dan menyinggung perasaan orang lain terutamanya ketika berbual. Dia juga dikatakan terkenal dengan sikap egonya. Dan yang lebih parah, wanita ini biasanya seorang yang boros atau suka membazir tanpa berfikir sebelum berbelanja. Tapi jangan berkecil hati, kerana wanita seperti ini biasanya menjadi pujaan ramai lelaki.

2. Sering Menoleh Ke Kanan Dan Kiri

Wanita yang berjalan seperti ini biasanya pandai menyimpan rahsia. Walaupun ramai yang menganggap wanita yang berjalan seperti ini tidak jujur, suka menipu teman sendiri, dan merugikan teman bualnya, namun, ramai lelaki yang berusaha untuk menakluk hatinya. Kononnya wanita seperti ini senang diatur dan diuruskan.

3. Suka Menunduk

Wanita seperti ini katanya memiliki sifat yang tertutup. Dia hanya akan berbual dengan orang-orang yang rapat dengannya dan boleh dipercayai. Wanita seperti ini biasanya sukar untuk ditawan hatinya. Di samping sikapnya yang dingin, wanita seperti ini tidak peduli dengan percintaan. Namun, jika ada lelaki yang berjaya menawan hatinya, dijamin lelaki itu akan beroleh kebahagiaan. Ini kerana, wanita jenis ini sangat setia, dan dia tidak akan mengkhianati lelaki yang dicintainya.

4. Berjalan Menatap Lurus Ke Depan

Mereka yang berjalan seperti ini biasanya memiliki pendirian yang teguh, dan bukannya mudah hendak menggoncangkan imannya. Jangan sekali-sekali menentang apa yang pernah dikatanya, jika anda tidak mahu mendengar dia berleter panjang lebar. Meskipun pendiriannya teguh, tapi dia selalu berselisih pendapat. Jadi tak hairanlah kalau wanita seperti ini hanya mahu berbual dengan orang yang perpengalaman luas.


5. Badan Bergerak ke Kanan dan Kiri

Wanita yang berjalan dengan gaya yang sedemikian selalunya bersikap tidak ambil kisah dengan masalah yang berlaku. Apa pun masalah yang ada dihadapannya, dia menganggap itu sebagai perkara kecil. Walhal masalah itu sebenarnya agak rumit dan memerlukan kebijaksanaan untuk diselesaikan. Kerana sifatnya yang suka ambil mudah ini, banyak persoalan yang akhirnya tidak dapat diselesaikan dan akibatnya merugikan dirinya sendiri.

6. Badan Nampak Tegak

Wanita ini tegas dalam menentukan sesuatu. Dia tidak mahu urusan peribadinya dicampur oleh orang lain. Gaya bicaranya selalu serius seperti ingin menunjukkan dia memiliki pendirian teguh. Dan yang menarik tentang wanita ini, dia bertanggungjawap terhadap apa yang pernah dilakukannya. Dia menyenangi lelaki yang berdikari tanpa menghilangkan sifat-sifat romantiknya.

7. Berjalan seperti Zirafah

Maksudnya, ketika melangkahkan kaki, badannya kelihatan bergerak ke depan dan ke belakang. Wanita jenis ini sangat lemah perasaannya. Dia seorang yang mudah terasa dan mudah tersinggung. Jadi, jika berbual dengan wanita seperti ini sedikit sebnayak kenalah menjaga perasaannya agar tidak tersinggung, kerana wanita ini mudah mengalirkan air mata.

Panduan ini bukanlah semata mata hanya berguna untuk lelaki tapi boleh jugak di jadikan peringatan kepada wanita wanita diluar agar berjalan dengan sopan. Macam biasa, tip ini hanya panduan bukan semestinya betul dan setiap individu adalah berlainan. Sekian. Wallahualam.


Kamoo yang maner?
Sayer?
Sayer yang num 3?
Bukan sayer ckp tapi kenyataan sayer jalan mcm 2….



~ tErImA kAsIh kErAnA sUDi membAcA bLog sAyEr ! fOlloW lAh sAyEr ! ~

Friday, 11 May 2012

perpiasahan

arinie sedih sgt
sedih nk tinggalkan staf-staf kat snie...
n
nk kenalkan kawan2 sayer bila sayer kat snie
nie semua atas2 sayer
akak2 n abg2
hehehee

kak fiza + kak etty +kak ana
3 serangkai hahaha
yang berbaju merah uh larh kak linda
baik owgnyer

nie kak hasrah
comel kan sopan jewk

nie encik nasrull
owgnyer nmpk serius tapi kelakar
sukew wat lawak n mengusik

hah yag nie dr zainizan n kak sikin
suami isteri dan mempunyai dua orang cahaya mata
yang comel sekali

nie adam
cantek bulu mata dyer n adew tahi lalat
manis jewk
buat syer terengt kat owg yang sayer sayang

yang comel nie name dyer aishah
geram kan tgk pipi dyer
diberi peluang untk berkhwin n memiliki anak
sayer nk ank syer secomel adam n aishah

nie name dyer firdaus
baek jugak siap bg buah mangga harum manis dari perlis
mmg manis pown
baek sungguh hang

yang nsem nie syafiq
owgnyer pemalu

syafiq n firdaus
saya xrapat tapi dah boleh memborak
sejak kteowg g melaka bercuti makan
sejak 2 adew larh tgur2 ckit
sbb masing2 malu

n

adew sorang lagi
tapi xdew gambar owgnyer
DR nafarizal
owgnyer sopan
baik
nsem
dan putih
adew istri dan ank seorang


kenangan saya bersama-sama mereka


seronok gembira
kerana terharu adew majlis untuk sayer n rakan sayer


sedih akan perpisah ngn diowg semua

nie larh warga yang berada di mint src

kami makan
ikan bakar sotong goreng ikan 3 rasa air tembikai kerang
smpai kenyang sgt
di alai, melaka.

byk ag aktiviti yang kteowg lakukan
baru-baru nie wat pameran kat perpustakaan uthm
xsempat nk upload
nty taw...

mkn bersama-sama selepas adew mesyuarat
yang nie plg kteowg skew
sbb dapat mkn free
hahaha

seronok pratikal kat uthm nie
walaupown xdew elaun tapi byk kenangan yang adew
sesuatu yang bermakna

trima kasih semua
tomo-tomo ciwa




~ tErImA kAsIh kErAnA sUDi membAcA bLog sAyEr ! fOlloW lAh sAyEr ! ~

Wednesday, 9 May 2012

akhirnyer menitiskan air mata

Baru-baru in yang ktew thu tentang ibu dera anak nyer sendiri
Tergamaknyer dyer wat mcm 2
Anak kcik ag di pukul, di cubit, di sepak,
Ktew sendiri kena pukul, kena cubit, kena sepak
Tahu rasew sket, rasew marah, rasew nak nges
Apew tah lagi budak kcik 2
Kejam sgt
Xdew salah apew pown budak 2
Yang wat sayer sedih sgt sampi menitiskan airmata
Pas mak budak 2 pukul sepak cubit byk kali
Anak uh tetap datang kat mak dyer
Tpi di tolak mcm 2 sahaja tanpa belas kasihan
Sebak….
Ape larh manusia wat ank mcm 2
Penat bersalin dan membesarkan nyer selama 9 bulan
Xkan xdew rasew saying wat anak
Mesti semua tgk semua rasew nk marahkan
Xkira laki atau perempuan
Nasib perempuan 2 dah kena tangkap
Biar dyer sedar..
Lau dah xnk anak uh bg larh owg yang nk
Ramai ag owg crik anak angkat

Sayang larh kat anak-anak kita
Dyer kan anugerah dari ALLAH..

Akan datang sayer adew anak sendiri
*sayer.xakan.wat.anak.sayer.mcm.2.sekali*

~ tErImA kAsIh kErAnA sUDi membAcA bLog sAyEr ! fOlloW lAh sAyEr ! ~

Monday, 7 May 2012

lagu : sudah cukup sudah ~nirwana band~

Inikah caramu membalas cintaku
Kau nodai cinta yang ku beri
Inikah caramu membalas sayangku
Kau lukai sayangku untukmu

Teganya kau menari diatas tangisanku
Kau permainkan ku sesuka hatimu

Sudah cukup cukup sudah
Cukup sampai disini saja
Daripada hati gelisah
Cintaku kau balas dengan dusta

Sudah cukup cukup sudah
Cukup sampai disini saja
Daripada batin terseksa
Lebih baik ku pergi saja

T’lah berulangkali ku coba mengalah
Ternyata sabarku tak berarti untukmu

Teganya kau menari diatas tangisanku
Kau permainkan ku sesuka hatimu

Sudah cukup cukup sudah
Cukup sampai disini saja
Daripada hati gelisah
Cintaku kau balas dengan dusta

Sudah cukup cukup sudah
Cukup sampai disini saja
Daripada batin terseksa
Lebih baik ku pergi saja

Teganya kau menari diatas tangisanku
Kau permainkan ku sesuka hatimu

Sudah cukup cukup sudah
Cukup sampai disini saja
Daripada batin terseksa
Lebih baik ku pergi saja

Sudah cukup cukup sudah
Cukup sampai disini saja
Daripada hati gelisah
Cintaku kau balas dengan dusta
Sudah cukup cukup sudah
Cukup sampai disini saja
Daripada batin terseksa
Lebih baik ku pergi saja


~ tErImA kAsIh kErAnA sUDi membAcA bLog sAyEr ! fOlloW lAh sAyEr ! ~

Friday, 27 April 2012

cerita : saya sayang awak !

Image Detail

Hari itu kita gaduh
Saya main-main
Awak ingat betul-betul
Tak tahu nak buat
Macam mana lagi

Semalam kita berselisih
Saya nampak awak
Saya nak panggil
Tapi awak tak toleh
Sebab saya panggil
Awak dalam hati
Bodohnya saya

Awak tegur saya
Saya buat dunno
Tapi awak tak tahu happy nya saya
Saya dengar awak cerita
Awak kata dah jatuh cinta
Sedihnya saya

Awak keluar tengok wayang
Saya pun
Awak keluar dengan dia
Saya tengok aje

Awak call saya
Mengacau betul
Saya layankan aje
Awak cakap awak dah putus

Saya senyum sampai ke telinga
Tapi awak tak nampak
Saya cakap
Keciannya awak
Hipokritnya saya

Hari ini hari jadi saya
Tapi awak lupa
Saya sedih
Tak ape
Saya sedar saya bukan sesiapapun pada awak….

Awak minta maaf
Saya buat –buat jual mahal
Tapi lepas itu saya kata tak kisahlah
Awak belanja tengok cerita avatar
Isk….tak romantik nya
Tapi best apa !

Saya dapat bunga
Cantik betul, suka sangat
Tapi tak tahu sapa pengirimnya
Awak nampak
Awak terus balik
Aduh, awak cemburu ke?

Saya panggil awk
Tapi awak tak toleh
Saya Cuma nak bagitahu
Awak  !!! lori

Saya kejar awak
Awak terus jalan
Saya tolak awak
Awak jatuh
Saya nampak lori
Betul-betul depan saya

Kalau saya sempat saya nak bagitahu
Awak….
 SAYA SAYANG AWAK

Saya sayang awak
Kenapa susah sangat
Untuk awak sedar..


*sayangilah orang kamo sayang dan luahkan, manew tahu adew jodoh kamoo*

~ tErImA kAsIh kErAnA sUDi membAcA bLog sAyEr ! fOlloW lAh sAyEr ! ~

Thursday, 26 April 2012

info : tentang bantal disisi kita

Pernahkah anda melihat anak-anak kecil yang asyik memegang bantal kesayangan mereka ke mana saja mereka pergi? Bukan semasa untuk tidur semata-mata, malah sering dibawa-bawa kemana-mana semampu mungkin jika dibenarkan oleh ibubapa mereka. Bahkan ada yang merengek dan menangis jika tidak dapat bersama bantal kesayangan mereka.

Mungkin anda juga merupakan salah seorang dari mereka sebelum ini? Atau adakah anda ini seorang yang tidur bertemankan lebih daripada 2 biji bantal di sisi atau pun seorang yang tidur tanpa bantal lansung. Sebenarnya, rahsia anda dan bantal di sisi anda semasa tidur mempunyai pelbagai tafsiran tentang sifat dan perwatakan seseorang. Mari kita menyelongkari beberapa rahsia menarik di sebalik bantal ini dan apakah perwatakan berkait dengan :-


 

1) Memeluk Bantal


Mereka yang suka memeluk bantal biasanya berjiwa seni. Mereka mempunyai penghargaan yang tinggi terhadap lukisan, muzik dan sastera. Perasaan mereka halus dan jiwa mereka romantik. Kadangkala ada yang boleh membaca peristiwa yang akan berlaku melalui mimpi. Mereka juga sangat prihatin terhadap kesusilaan.

2) Menggunakan Banyak Bantal

Mereka biasanya kurang keyakinan. Dalam kehidupan seharian mereka memerlukan banyak pendamping. Mereka jarang membuat keputusan sendiri, sebaliknya mendapatkan pandangan orang lain.

3) Tidur Dengan Satu Bantal

Mereka bukan jenis mengada-ngada dan boleh menerima keadaan seadanya. Mereka juga membuat keputusan berdasarkan fikiran dan bukan nafsu semata-mata.

4) Meletakkan Bantal Di Bawah Kaki

Mereka mempunyai sifat kurang baik. Mereka jarang bergaul dengan orang ramai, malah kaku dalam pergaulan. Ini menyebabkan mereka cenderung kepada sifat yang egois. Mereka juga gemar menempuh jalan pintas untuk mencapai cita-cita mereka dan mereka tidak suka berusaha lebih.


5) Tidur tanpa Bantal

Mereka memiliki sifat percaya diri yang sangat tinggi. Kadangkala sifat percaya diri ini akhirnya akan membawa kepada sifat ego.

Begitulah rahsia anda dan bantal di sisi anda. Keserasian anda dan bantal anda sebenarnya mungkin tidaklah menggambarkan karektor seperti yang ditulis di atas kerana mungkin juga anda hanyalah seorang yang tidak memandang berat tentang bantal. Asal ada bantal yang selesa untuk digunakan semasa tidur sudah mencukupi. Atau benarkah perwatakan yang diceritakan di atas? Anda saja yang tahu…
 
 

~ tErImA kAsIh kErAnA sUDi membAcA bLog sAyEr ! fOlloW lAh sAyEr ! ~

info : ada maksud di sebalik bibir

Bibir wanita memang penuh tarikan. Namun di sebalik keindahan yang dipaparkan, terdapat suatu misteri atau rahsia tentang watak si pemiliknya.Di sini dinyatakan misteri bibir yang patut diketahui.

Bibir segar dan kemerahan



Wanita yang mempunyai bibir segar dan kemerah-merahan secara semulajadi menandakan dia mempunyai tubuh badan yang sihat dan pandai menjaga kesihatan diri.

Sifat mereka juga terbuka dan periang. Ramai yang suka berkawan dengan wanita ini kerana pandai menyesuaikan diri dan ramah dalam pergaulan.

Wanita ini juga mampu memberi keriangan kepada pasangannya dengan sifat semulajadinya sebagai wanita.Dia manja dan kehidupannya yang ceria sungguh menyenangkan sekali.Secara umumnya, wanita ini suka dimanja dan mahukan kasih sayang yang penuh kehangatan. Dia akan kecewa sekiranya mendapat pasangan yang kaku dan tidak tahu memanjakannya. Biasanya juga mereka mempunyai raut wajah yang menarik, selari dengan kecantikan bibirnya yang sentiasa mengundang rasa senang dan mesra kaum lelaki.

Bibir yang biru (pucat) :

Tidak kira apa juga bentuk bibir wanita ini, cahayanya kelihatan kebiruan. Biasanya wanita ini tidak begitu boleh diletakkan kepercayaan. Kata-katanya tidak boleh dipegang,selalu bersifat ingkar dan cuai terhadap tanggungjawab dan kewajipannya. Cerewet dan suka menimbulkan perselisihan dengan pasangannya. Jika anda ingin menjadi kekasihnya, anda hendaklah seorang yang boleh mengatasinya atau mengawalnya.

Bibir yang tipis :

Tipis bukan beerti nipis! Wanita yang memiliki bibir tipis pada umumnya banyak mulut dan suka membicarakan hal-hal yang kadangkala boleh disifatkan sebagai tidak wajar. Suka melakukan sesuatu dengan caranya sendiri tanpa mempedulikan apa kata orang lain. Wanita ini pandai memujuk rayu dan tahu juga berpura-pura dalam memainkan peranan demi kepentingannya. Wanita ini juga mempunyai nafsu yang cukup besar dan memerlukan belaian yang penuh kehangatan dari pasangannya. Wanita ini bersikap optimis dalam menjalani kehidupannya.

Bibir yang mungil :

Wanita ini secara umumnya mempunyai gaya dan pesona yang mendebarkan lelaki. Selalu mempamerkan gaya keanak-anakan dan bersifat manja. Suka didampingi dan dibelai oleh pasangan. Wanita ini juga suka bergantung kepada orang lain, tidak mempunyai pendirian yang mantap lantaran selalu bersikap ragu-ragu dengan apa yang dilakukan.Lelaki mudah mengambil kesempatan untuk menggodanya. Wanita jenis ini juga mudah dijinakkan jika pandai membaca kelemahannya.Wanita ini boleh diharap menjadi ibu yang baik dan suri rumah yang bertanggungjawab. Namun suka merungut dan berleter jika tidak mendapat apa yang diingininya.

Bibir yang tebal :

Wanita berbibir tebal dikatakan mempunayi nafsu yang kuat. Sukakan kemesraan dan kehangatan. Dia juga bersikap agak bebas dan terbuka apalagi jika dikaitkan dengan persoalan cinta dan seks. Mampu memberi keseronokan dan kesenangan kepada pasangannya, namun boleh juga menimbulkan suasana yang sebaliknya lantaran sikapnya yang suka mencemuh dan memalukan dikhalayak ramai.Wanita ini tidak suka sikap yang berpura-pura. Jika diamanahkan suatu rahsia, dia boleh menjaganya dengan baik dan mengunci rapat.

Bagaimanapun jika dia mula membenci seseorang ,kata-kata yang dihamburkan menyinggung perasaan orang dan terburailah segala rahsia orang yang dibencinya.Begitu mementingkan kecantikan dan bersolek lama. Banyak wang yang dihabiskan untuk tujuan kecantikan serta bersikap pemboros. Tidak pandai menguruskan rumahtangga dan anak- anak. Jika anda sebagai suaminya, seharusnya mempunyai sifat kewibawaan untuk membimbingnya. Jika tidak dia akan bersikap queen- control!

Bibir sentiasa terbuka:

Mempunyai keinginan yang tinggi dari segi kehidupan dan juga seks. Dalam soal kerja atau tanggungjawab, mereka cukup berdisiplin dan mencapai prestasi yang membanggakan. Ramai wanita jenis ini memperoleh kedudukan yang baik dalam kerjaya kerana mampu berjaya dalam setiap bidang yang diceburinya. Optimis dan bermatlamat.

Dia juga mudah jatuh cinta dan berusaha sedaya- upaya untuk memiliki atau memenangi hati lelaki yang dicintainya. Tidak segan atau malu untuk meminta apa yang dihajatinya dalam perhubungan. Dia pandai merangsangkan pasangan dengan gaya pesonanya yang hebat dan erotik. Pandai memanfaatkan kesisitimewaan diri.



~ tErImA kAsIh kErAnA sUDi membAcA bLog sAyEr ! fOlloW lAh sAyEr ! ~

info : 7 kesilapan semasa bersenam

saya dapat info nie n nk share sapew2 yang ingin tahu
information ini jugak bagus untuk owg2 mcm saya. sedar apa kesalahan semasa bersenam
bukan sekadar senam sahaja...




Antara 7 kesilapan semasa bersenam ialah :

*Bersenam keterlaluan

Bersenam berlebih-lebihan dan berterusan setiap hari boleh menjurus kepada kecederaan. Sebaik- baiknya selangkah satu atau dua hari dalam seminggu supaya tubuhu dapat berehat dan dipulihkan. Jika anda bersenam berat pada hari, lakukan yang lebih ringan pada hari berikutnya.

*Tidak memanaskan badan

Gerakkan regangan untuk memanaskan badan perlu setiap kali hendak memulakan senaman. Sekurang- kurangnya selama lima minit.

*Beban yang terlalu berat

Jangan terpengaruh menggunakan beban yang berat semata-mata untuk membina otot dengan lebih cepat. Untuk mendapatkan kesan yang lebih baik, gunakan beban ringan dengan ulangan yang kerap. Berat dumb-beli seharusnya tidak melebihi satu ataupun satu setengah kilo.

*Terlalu cepat & awal.

Jika anda baru mula bersenam, mulakakn dengan gerakkn yang lembut dan efektif. Misalnya berenang atau berjalan.

*Langkah yang silap.

Bersenam dalam posisi yang salah bukan sahaja akan menyebabkan kerosakakn tubuh malah ia langsung tidak mendatangkan faedah kepada diri anda . jika anda bersenam sendiri di rumah, pastikan postur tubuh sentiasa dalam keadaan yang betul.

*Tidak minum secukupnya

Minum air sebelum melakukan senaman, sewaktu bersenam dan selepas melakukanya.

*Makan terlalu sedikit

Tambahkan tenaga dengan kabohidrat beberapa jam sebelum bersenam. Pisang atau pun sandwich adalah pipihan yang terbaik.


MORAL OF STORY BERSENAM LARH DENGAN CARA YANG BETUL !

~ tErImA kAsIh kErAnA sUDi membAcA bLog sAyEr ! fOlloW lAh sAyEr ! ~

Wednesday, 25 April 2012

berdoa bertemu jodoh



Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang


Ya Allah
Seandainya telah Engkau catatkan…
Dia milikku tercipta buatku…
Satukanlah hatinya dengan hatiku…
Titipkanlah kebahagiaan antara kami…
Agar kemesraan itu abadi…


Ya Allah
Ya Tuhanku yang Maha Mengasihani…
Seringkanlah kami melayari hidup ini…
Ketepian yang sejahtera dan abadi…
Maka jodohkanlah kami…


Tetapi Ya Allah
Seandainya telah Engkau takdirkan
Dia bukan milikku…
Bawalah dia jauh daripada pandanganku…
Luputkanlah dia dari ingatanku…
Dan periharalah aku dari kekecewaan…


Ya Allah ya Tuhanku yang Maha Mengerti…
Berikanlah aku kekuatan…
Menolak bayangannya jauh ke dada langit…
Hilang bersama senja yang merah…
Agarku sentiasa tenang…
Walaupun tanpa bersama dengannya…

Ya Allah yang tercinta…
Pasrahkanlah aku dengan takdir-Mu…
Sesungguhnya apa yang telah Engkau takdirkan
Adalah yang terbaik untukku…
Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui…
Segala yang terbaik buat hamba-Mu ini…


Ya Allah
Cukuplah Engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku…
Di dunia dan akhirat…
Dengarkanlah rintihan daripada hamba-Mu yang daif ini…
Jangan Engkau biarkan aku sendirian…
Di dunia ini mahupun di akhirat…
Menjuruskan aku ke arah kamaksiatan dan kemungkaran…
Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman…
Agar aku dan dia sama-sama dapat membina kesejahteraan hidup…
Ke jalan yang Engkau redhai…
Dan kurniakanlah kepadaku keturunan yang soleh dan solehah…


Ya Allah
Berikanlah kami kebahagiaan di dunia dan akhirat…
Dan periharalah kami dari azab api Neraka…
Amin…amin…Ya rabbal ‘aalamin

insyallah 


~ tErImA kAsIh kErAnA sUDi membAcA bLog sAyEr ! fOlloW lAh sAyEr ! ~

Saya nk jadi matahari awak

Nk dengar cerita x?
Meyh meyh snie


Pertanyaan demi pertanyaan


Boy : Kalau saya jadi bunga awak nak jadi apa?

Girl : jdik matahari

Diam seketika, Boy tanya lagi..

Boy : kalau saya jadi bulan awak nak jadi apa?

Girl :  saya jadi matahari jugk larh

Tanya lagi…

Boy : kalau saya jadi burung awak nk jadi apa?

Girl: saya nk jadi matahari.

Emmmrr, lepas itu Boy mula nk marah.

Girl : saya tahu bukan jawapan itu yang awak harapkan tapi saya nak awak paham.

Boy tidak puas hati, dia tanya lagi…

Boy  : antara bunga ros dengan bunga tahi ayam mana satu awak nk pilih?

Girl : bunga tahi ayam.

Boy terdiam lepas mendengar jawapan dan memikirkan kenapa itu pilihan Girl..Selalunya, perempuan nk bunga ros

 Lalu Girl berkata

Girl :

Awak, kalau awak jadi bunga saya akan menjadi matahari yang akan sentiasa memberi awak cahaya untuk terus hidup dengan cantik kerana kasih dan cinta saya ikhlas dan tak mengharapkan balasan daripada awak

Awak, kalau awak jadi bulan. Biarlah saya jadi matahari agar awak akan terus kelihatan indah walaupon orang lupa bahawa sayalah yang membekalkan cahaya untuk awak.

Xpew biar orang lupa saya, yang penting saya rela berkorban untuk awak.

Awak, kalau awak jadi burung, biarlah saya jadi matahari.
Matahari selalu ada untuk burung bila-bila pun ia mahu kembali walau burung tidak selalu ada untuk matahari. Saya akan kekal setia dengan awak.

Awak, saya tahu awak mengharapkan saya memilih bunga ros sebab bunga ros ini wangi pastu cantik warna merahnya.

Tapi, bunga ros tidak tahan lama. Walaupown ia nampak cantik, ia cepat rosak. Berlainan pulak dengan bunga tahi ayam. Walaupown ia berbau busuk, ia tetap tahan lama.

Biarlah cinta kita kekal selamanya.

*setiap jawapan adew mksd tersendiri.*


~ tErImA kAsIh kErAnA sUDi membAcA bLog sAyEr ! fOlloW lAh sAyEr ! ~

hubungan pasangan mengikut urutan adik beradik

nk thu rahsia x?
hahaha
rahsia apew?
nie hah rahsia tentang hubungan pasangan mengikut urutan adik beradik
nk thu bce larh bawah nie

Kepercayaan sekadar satu panduan.

Sulung= anak pertama, bongsu=anak terakhir, yang lain semuanya tengah.

Terpulanglah kepada anda sama ada mahu percaya atau tidak:


Sulung dengan sulung :
Berpeluang besar untuk sering bertegang urat. Masing-masing sentiasa suka berkeras ataupun dalam menentukan siapa pemberi dan penerima perintah. Jika hubungan cinta terjalin, ia memerlukan jiwa besar dan kesabaran dalam menjalani hubungan seperti ini.


Sulung - Tengah :
Sudut negatif dari hubungan ini adalah kemungkinan berubahnya sikap si anak tengah untuk menyenangkan si sulung. Anak tengah adalah pasangan yang serasi untuk siapa saja. Meskipun begitu, ia sering kali menganggap si sulung sebagai yang suka menggertak dan menakutkan.

Jika anak tengah berpasangan dengan anak sulung, maka sering kali ia harus merelakan keinginan dan impiannya demi pasangannya. Namun, jika si tengah cenderung bersikap seperti anak bongsu, mereka dapat menjadi pasangan yang cukup serasi.



Sulung - Bongsu :
Kombinasi paling serasi. Si sulung dapat mengajaran pasangannya, untuk bertindak lebih teratur dan dewasa, terutama saat menghadapi masalah serius. Sementara, si bongsu dapat seimbangkan sikap serius si sulung dengan mengajaknya bersantai atau sekadar duduk sambil berkhayal mengenai masa depan.

Tengah - Tengah :
Pasangan ini dapat pergi ke manapun dan memutuskan apapun yang mereka sukai. Mereka dapat menjadi sangat serasi, apabila yang satu cenderung seperti anak sulung dan pasangannya seperti anak bongsu. Dengan begitu, mereka berdua dapat saling melengkapi.

Namun, anak tengah biasanya suka menyimpan rahsia. Hal ini tentu dapat menjadi halangan serius dalam berkomunikasi. Bagaimanapun, masalah akan mudah dan cepat selesai kerana mereka pandai berkompromi dan menjunjung tinggi perdamaian.

Tengah - Bongsu :
Hubungan ini akan berjalan lancar, bila si anak tengah cenderung bersikap seperti anak sulung. Jika anak tengah menunjukkan ciri sejati, maka ia akan terbawa-bawa gaya si bongsu yang lebih santai dan suka mengikut kehendak diri sendiri. Ini berlaku, terutama apabila anak tengah ini adalah pihak perempuan.

Bongsu - Bongsu :
Berhati-hatilah! Bersama pasangan yang seirama memang menyenangkan. Namun bila tidak melihat kenyataan, kamu akan sulit untuk mengawal situasi.



~ tErImA kAsIh kErAnA sUDi membAcA bLog sAyEr ! fOlloW lAh sAyEr ! ~

Tuesday, 24 April 2012

sayang, bahagia ke kita ?

Jadi apa bahagia sebenarnya? Bahagia itu bukan dari luar ke dalam, sebaliknya dari dalam ke luar. Maksudnya, harta, nama dan lain-lain perkara berbentuk kebendaan dan luaran bukan penyumbang kepada kebahagiaan seorang manusia. Bahagia itu datang dari dalam diri dan sesuatu yang maknawi sifatnya.
Untuk menangani sesuatu yang berasal atau berpunca dari dalam diri, manusia tidak boleh bergantung kepada dirinya semata-mata. Manusia harus bergantung kepada Allah, Penciptanya Yang Maha Mengetahui. Soal dalaman ialah soal hati atau roh. Itu sangat sedikit diketahui oleh manusia. Untuk mengetahui rahsia bahagia, manusia perlu kembali kepada Penciptanya (Allah).
Bahagia itu datang dari hati yang tenang. Hati yang tenang terhasil daripada sering mengingati Allah. Dalam al-Quran Allah mengingatkan hanya dengan mengingati-Nya hati akan menjadi tenang. Firman Allah yang bermaksud: "Ketahuilah dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang." (Surah al-Ra'd 13: 28)
Dengan berzikir hati menjadi tenang dan dengan ketenangan hati itulah ter­ciptanya kebahagiaan pada diri seseorang. Itulah resipi kebahagiaan dari segi ilmiah­nya. Namun bagaimana pelaksanaannya?
Saya pernah mendengar kisah benar yang diceritakan oleh seorang bekas mufti tentang pengaduan seorang suri rumah tentang kebengisan suaminya. Bayangkan, suaminya "kaki masjid", kuat berzikir dan memakai serban serta jubah. Namun anehnya, suami itu sangat garang dan ganas. Pantang salah sedikit, isterinya akan diherdik, ditampar malah ditendangnya.
Lalu kita tertanya-tanya, mengapa suami yang kuat berzikir itu jadi begitu? Mengapa zikir yang ditegaskan sebagai sumber ketenangan itu gagal memberikan ketenangan kepada suami yang pemarah itu?
Lalu kita bertanya, bagaimana faktor zikrullah (mengingati Allah) ini dapat dipraktikkan dalam rumah tangga agar rumah tangga itu benar-benar mendapat ketenangan dan seterusnya kebahagiaan? Apakah suami, isteri dan seluruh anggota keluarga perlu berzikir sahaja sepanjang masa? Atau mengapa setelah zikir dipraktikkan, rumah tangga masih tidak tenang-tenang juga? Di mana salahnya?
Ada sepasang suami isteri yang meng­hadapi masalah dalam rumah tangga. Isteri keletihan menguruskan anak-anak yang masih kecil manakala suaminya pula keletihan bekerja untuk menyara ekonomi keluarga. Mereka sama-sama letih. Setelah mendengar cerita bagaimana Siti Fatimah dan Sayidina Ali mendapat kekuatan daripada berzikir dengan kalimah Subhanallah, Alhamdulillah dan Allahuakbar, mereka pun terus mengamalkannya. Sayangnya, mereka tidak mendapat ketenangan seperti yang dialami oleh Siti Fatimah dan Sayidina Ali.
Zikir sudah sama tetapi kenapa kesan pada hati berbeza? Sekali lagi, di mana salahnya?
Zikir itu bukanlah sekadar menyebut-nyebut kalimah zikir tetapi yang lebih penting menghayatinya dengan hati dan mempraktikkannya dengan perbuatan. Oleh sebab itu, zikir itu terbahagi kepada tiga dimensi – lidah (qauli), hati (qalbi) dan perbuatan (fi'li). Inilah yang hendak dipraktikkan oleh suami isteri agar rumah tangga bahagia.
Zikir pada lidah, ramai yang sudah tahu. Yakni lidah menyebut-nyebut kalimah zikir sama ada semasa solat, selepas solat, membaca al-Quran dan sebagainya. Dalam sebuah rumah tangga, perlu ada program zikir secara rasmi dan tidak rasmi agar seluruh anggota keluarga berzikir sama ada secara berjemaah ataupun individu. Seelok-eloknya setiap keluarga ada amalan-amalan zikir yang khusus dan diamalkan secara istiqamah. Pilih sahaja sama ada al-Ma'thurat, Manzil atau zikir-zikir warisan keluarga yang berasal daripada tarekat-tarekat yang muktabar. Atau ambil sahaja daripada zikir-zikir yang telah terbukti autentik daripada petikan ayat al-Quran dan hadis-hadis yang sahih.
Tidak cukup sekadar "membaca" atau "menyebut" kalimah zikir, tetapi paling utama mesti dihayati maknanya. Jika Subhanallah, ertinya Maha Suci Allah. Apa maksud Maha Suci Allah itu? Allah suci daripada segala kekurangan, kelemahan dan lain-lain sifat negatif sama ada dari segi zat, sifat, perbuatan dan nama-nama-Nya. Allah itu juga suci daripada segala sifat buruk, hodoh dan seumpamanya. Berlawanan dengan makhluk-Nya yang serba-serbi lemah, kurang dan hina.
Untuk menghayati zikir Subhanallah, seseorang mesti memahami makna dan pengertiannya. Untuk mengetahui dan memahami, seseorang mesti belajar. Setelah itu barulah erti Subhanallah itu dibawa dalam kehidupan dalam bentuk penghayatan apabila bertemu dengan pelbagai insiden dalam rumah tangga. Katakan "Subhanallah" apabila Allah disifatkan dengan sesuatu yang negatif atau apabila berlaku sesuatu yang di luar dugaan sama ada buruk atau baik, suka atau duka, untung atau rugi dalam rumah tangga kita.
Tidak cukup dihayati sahaja, tetapi praktik "Subhanallah" itu hendaklah diterjemahkan dalam bentuk perbuatan. Segala tindakan sama ada oleh suami atau isteri mestilah mencerminkan mereka benar-benar menyucikan Allah. Orang yang benar-benar menyucikan Allah tidak akan marah-marah, mengherdik apalagi memukul pasangannya. Adakah mereka berani berbuat demikian jika mereka merasakan yang suci, yang hebat dan kuat hanya Allah? Orang yang marah-marah, bengis dan mudah naik angin boleh dianggap tidak menyucikan Allah dalam kehidupannya sebaliknya dia "menyucikan" dirinya sendiri.
Ya, kebahagiaan itu datang daripada ketenangan. Ketenangan itu pula datang daripada zikir. Namun bukan semua zikir menghasilkan ketenangan. Zikir yang menghasilkan ketenangan hanyalah zikir yang diamalkan secara bersepadu antara lidah, hati dan anggota. Hanya zikir yang bersepadu itu yang memberi ketenangan pada hati untuk menghadapi pelbagai pancaroba dalam hidup.
Hati yang tenang akan bersyukur apa­bila menerima nikmat, sabar apabila ditimpa musibah, rela mem­beri maaf apabila dipinta, mudah meminta maaf apabila bersalah, qanaah dengan rezeki yang ada, tawakal apabila berusaha dan sentiasa bersangka baik dengan Allah dan manusia.



~ tErImA kAsIh kErAnA sUDi membAcA bLog sAyEr ! fOlloW lAh sAyEr ! ~