Thursday, 26 April 2012

info : 7 kesilapan semasa bersenam

saya dapat info nie n nk share sapew2 yang ingin tahu
information ini jugak bagus untuk owg2 mcm saya. sedar apa kesalahan semasa bersenam
bukan sekadar senam sahaja...




Antara 7 kesilapan semasa bersenam ialah :

*Bersenam keterlaluan

Bersenam berlebih-lebihan dan berterusan setiap hari boleh menjurus kepada kecederaan. Sebaik- baiknya selangkah satu atau dua hari dalam seminggu supaya tubuhu dapat berehat dan dipulihkan. Jika anda bersenam berat pada hari, lakukan yang lebih ringan pada hari berikutnya.

*Tidak memanaskan badan

Gerakkan regangan untuk memanaskan badan perlu setiap kali hendak memulakan senaman. Sekurang- kurangnya selama lima minit.

*Beban yang terlalu berat

Jangan terpengaruh menggunakan beban yang berat semata-mata untuk membina otot dengan lebih cepat. Untuk mendapatkan kesan yang lebih baik, gunakan beban ringan dengan ulangan yang kerap. Berat dumb-beli seharusnya tidak melebihi satu ataupun satu setengah kilo.

*Terlalu cepat & awal.

Jika anda baru mula bersenam, mulakakn dengan gerakkn yang lembut dan efektif. Misalnya berenang atau berjalan.

*Langkah yang silap.

Bersenam dalam posisi yang salah bukan sahaja akan menyebabkan kerosakakn tubuh malah ia langsung tidak mendatangkan faedah kepada diri anda . jika anda bersenam sendiri di rumah, pastikan postur tubuh sentiasa dalam keadaan yang betul.

*Tidak minum secukupnya

Minum air sebelum melakukan senaman, sewaktu bersenam dan selepas melakukanya.

*Makan terlalu sedikit

Tambahkan tenaga dengan kabohidrat beberapa jam sebelum bersenam. Pisang atau pun sandwich adalah pipihan yang terbaik.


MORAL OF STORY BERSENAM LARH DENGAN CARA YANG BETUL !

~ tErImA kAsIh kErAnA sUDi membAcA bLog sAyEr ! fOlloW lAh sAyEr ! ~

No comments:

Post a Comment

~ assalamulaikum ~
letak larh komen awak di sini
terima kasih awak..